Det judiska nyåret – Rosh Hashana

Det judiska nyåret - Rosh Hashana

På söndag kväll den 29 september börjar det judiska nyåret, Rosh Hashana. Helgen varar i två dagar och är en tid då judar gör en ”själens räkenskap”. Det är dags för var och en att fråga sig själv hur man agerat mot sina medmänniskor och mot skaparen. Det är en tid för reflektion och för att be sina medmänniskor om ursäkt om man sårat eller på andra sätt begått orätt mot dem.

Det är också tillfälle att be G-d om förlåtelse för sina synder gentemot honom. Men för att få G-ds förlåtelse måste man först be om ursäkt till och göra rätt mot sina medmänniskor. Judendomen kallar denna process för att göra  Teshuva, ett begrepp som betyder att återvända (till den rätta vägen).

Två kvällar i rad samlas judiska familjer i sina hem för att inta en Rosh Hashana-måltid efter att helgen inletts med en g-dstjänst i synagogan. Måltiden består ofta av traditionell judisk helgmat såsom gefilte fish, hönssoppa med nudlar och/eller andra välsmakande rätter. Det är en sed att börja måltiden med att äta äpplebitar som doppats i honung. Detta är en symbol för att man önskar  alla andra runt bordet ett gott och sött år. Rosh Hashana betyder direktöversatt ”årets huvud” och är enligt judisk tradition tidpunkten för jordens skapelse.

En urgammal sed som nämns i bibeln är att blåsa Shofár, horn, En shofar kan tillverkas av vilket kosher djur som helst, med undantag för kor och kalvar. Bland ashkenazim, de europeiska judarna, används ofta hornet av ett får.  Shofaren blåses som en del av Rosh Hashana gudstjänsten. Syftet med det genomträngande ljudet är att få folk att lystra. Det ska få en att stanna upp och fundera, en vacker siren som signalerar att det är dags att stanna upp och se över sitt liv.

Rosh Hashana inleder de så kallade hösthelgerna. Tio dagar efter Rosh Hashana infaller Jom Kippur, försoningsdagen. Dessa dagar mellan Rosh Hashana och Jom Kippur kallas för de tio botdagarna. Efter Jom Kippur infaller Sukkot, lövhyddohögtiden.

FS

 

dela