De stora judiska hösthelgerna år 5783

De stora judiska hösthelgerna år 5783

På kvällen den 26 september inleddes de stora hösthelgerna, som börjar med det judiska nyåret, Rosh Hashana. Därefter kommer försoningsdagen, Jom Kippur, som inleds på kvällen 4 oktober. Fem dagar senare  följer sju dagar med lövhyddofesten Suckot, följt av sluthelgdagen Shemini Atzeret och Torans glädjedag Simchat Torah. Enligt den hebreiska kalendern är det nu år 5783 .Rosh Hashana betyder direktöversatt “årets huvud”. Då skapades jorden, enligt judisk tradition.  Det judiska nyåret varar i två dagar och är en tid då judar gör en själens räkenskap. Det är dags för varje person att fråga sig själv: Hur har jag betett mig mot mina medmänniskor och mot G-d. Det är en tid för reflektion och för att be sina medmänniskor om ursäkt om man sårat eller på andra sätt begått orätt mot dem.

Det är också tillfälle att be G-d om förlåtelse för sina synder gentemot skaparen. Men för att få G-ds förlåtelse måste man först be om ursäkt till och göra rätt mot sina medmänniskor. Judendomen kallar denna process för att göra Teshúva, ett begrepp som betyder att återvända (till den rätta vägen).

Två kvällar i rad samlas judiska familjer i sina hem för att inta en Rosh Hashana-måltid efter att helgen inletts med en g-dstjänst i synagogan. Måltiden består ofta av traditionell judisk helgmat såsom gefilte fish, hönssoppa med nudlar och/eller andra välsmakande rätter. Det är en sed att börja måltiden med att äta äpplebitar som doppats i honung och många försöker smaka på någon av landets Israels frukter som står omnämnda i bibeln, såsom granatäpple, eller dadlar.  Detta är en symbol för att man önskar sig och alla andra ett gott och sött år.

En urgammal sed som nämns i bibeln är att blåsa Shofár, En Shofar görs av ett horn från ett djur som är kosher. Bland ashkenazim, de europeiska judarna, används ofta hornet av ett får. Hos de orientaliska judarna har det ofta kommit från en vädur.  Shofaren blåses som en del av Rosh Hashana-g-dstjänsten. Syftet med det genomträngande ljudet är att få folk att lystra, att stanna upp och fundera, Shofaren signalerar att det är dags att se över sitt liv.

Tio dagar efter Rosh Hashana infaller Jom Kippur, försoningsdagen. Det är ett dygn av fasta och bön. Enligt judiskt tradition är varje persons öde för det kommande året inskrivet i “Livets bok” på Rosh Hashana. Men G-d väntar  i tio botdagar, där människan har en chans att göra bot och bättring, till Jom Kippur då “domen” förseglas.
FS

share