Chanucka-ljuset skiner starkt i mörkret

Chanucka-ljuset skiner starkt i mörkret

På kvällen den 10 december tänder judar världen över det första ljuset i den åttaarmade chanuckian, chanucka-ljusstaken. Under åtta kvällar i rad tänder vi ljus i vår chanuckia, ett extra ljus varje kväll, ända tills den står fullt tänd på kvällen den 17 december.
Under chanucka-helgen äter vi sufganiot, munkar, och latkes, potatisplättar, som steks i olja. Just olja spelar en roll i berättelsen om Chanucka. Vi återkommer till det. Barnen får ofta presenter, kallad chanuckagelt på jiddisch, och godis och man brukar spela om godis genom att spinna en fyrsidig snurra som har en hebreisk bokstav på var och en av de fyra sidorna. Detta spelande har givetvis också sitt ursprung i historien bakom Chanuckas tillblivelse som vi återkommer till.
I år är det första gången på länge som Judiska Församlingen Malmö inte kommer att ha en gemensam chanucka-fest, på grund av rådande restriktioner.  Istället kommer församlingen att ha aktiviteter via zoom för våra medlemmar.

Varför firar vi Chanucka?
Helgen har sin upprinnelse i en svår tid i judisk historia under 200-talet före vår tideräkning, då judarna i Israels land lydde under det grekisk-syriska riket som var arvtagarna till Alexander den store rike. Kung Antiochus IV förbjöd judarna att utöva judendom och försökte hellenisera judarna. En del föll för lockelsen och lämnade sin judiska identitet för att helt anamma den grekiska kulturen. Grekerna förbjöd bland annat omskärelse och att man läste ur Tora (de fem moseböckerna). Traditionen att spinna en snurra med hebreiska bokstäver härrör ur de olika metoder som judiska barn tillämpade för att lura grekerna när man i själva verket studerade hebreiska och Tora.

En liten grupp judar gjorde till slut uppror under ledning av en prästfamilj, Mattatias (Mattityahu) och hans fem söner. Revolten fick stort folkligt stöd och de judiska styrkorna lyckades efter ett effektivt gerillakrig, mot alla odds, besegra de grekiska arméerna och kasta ut dem ur Israels land år 164 f v t. Ordet Chanucka betyder invigning och är till minne av man rensade ut alla spår av hellenistisk avgudadyrkan i templet i Jerusalem, som återinvigdes den 25 i månaden Kislev, som brukar infalla i december månad i den hebreiska kalendern. Chanucka kallas därför också för Chanuckat Habáyit, tempelinvigningsfesten.

Rabbinerna vill inte fokusera på militära segrar, därför handlar Chanucka främst om återinvigningen av Jerusalems tempel och det judiska folkets frihet i sitt eget land. När prästerna i samband med templets återinvigning skulle tända den eviga elden i templets sjuarmade ljusstake, Menoran, hittade man enligt berättelsen, bara ett enda kärl med ren olivolja i templet. Oljan i detta kärl skulle bara räcka för att hålla Menoran tänd i en enda dag. Det skulle behöva ta hela åtta dagar att producera ny olja. Men ett mirakel skedde. Olivoljan brann i åtta dagar, vilket räckte för att kunna producera ny olja. Elden som visar på guds eviga närvaro, kunde därför obrutet fortsätta att brinna. Som ett tecken på att miraklet blev större och större, tänder vi ett extra ljus varje kväll, så att Chanuckian är helt tänd på den åttonde kvällen. Därför äter vi också goda sufganiot och latkes som är tillagade i olja.

share