Att träna Malmös skolelever i eftertanke och empati
Minnenas Arv är ett utbildningsprogram framtaget av Malmöföretaget Xenofilia i samarbete med Judiska församlingen som ska hjälpa lärare i Malmös högstadie- och gymnasieskolor att undervisa om antisemitism och rasism. Vi passade på att genomgå lärarutbildningen. Det blev en upplevelse med tårar, glädje och insikter.
Utbildningsledare Alan Ali (bilden) tittar vänligt på oss med sina mörka ögon och ber var och en av oss avsluta en mening som han påbörjar:
– Det som gör mig glad är…
– Mina barn, säger Isabella en skolbibliotekarie raskt och ler. Vi är en grupp på fem personer och sitter i en halvcirkel. Alla har precis träffats och vi håller på med en övning som går ut på att bryta isen och få oss att slappna av. Var och en avslutar en mening utan tänka efter för mycket. Det blir både roliga och dräpande meningar.
Det är början av den första av två halvdagar i lärarutbildningen Minnenas Arv. Under sammanlagt åtta timmar ska vi genomföra olika övningar som ska hjälpa till att skapa ett bra samtalsklimat i klassen, få elever att tänka efter över sina egna fördomar och stereotyper, uppleva berättelser från förintelseöverlevare och flyktingar och fundera över antisemitism då och nu. Vi får leva oss in i hur en flykting upplever flykt – oavsett om det är en judisk flicka som flyr med föräldrarna över Sundet eller en pojke som flyr från kriget i Syrien.
Alla har fördomar
Vi upptäcker att vi alla har fördomar, även om de är milda. Det blir intressanta diskussioner om hur man ska hantera dessa fördomar. Vi lär oss teknik för att få elever att slappna av och säga vad de egentligen tycker och tänker.
– Det är först då vi kan börja bemöta och jobba med de fördomar och föreställningar som många har om olika folkgrupper – inte minst judar, säger Alan Ali. Han är en eftertänksam och klok man med rötterna i Kurdistan. Alans familj kommer från ett område där det fanns kurder med olika religion, även judar. Han har arbetat med utbildning och antirasistiskt arbete i 20 år och berättar att antisemitismen är enormt utbredd.
– Jag stannade till med motorcykeln sent på natten i Rosengård och gick på in McDonalds. Därinne hörde jag ett gäng ungdomar snacka högt. De pratade om att inte vara som en jävla jude. Jag kunde inte låta bli att lägga mig i och frågade vad de menade. De hade menat:
”var inte så snål?”. Då frågade jag dem om de kände några snåla judar. En i gänget undrade om jag var jude. Men jag fortsatte att fråga på De kände inte någon jude och hade inget belägg för att judar var snåla. Det var ju bara något man säger.
Våga förstå den andre
Alan Ali pratar om att våga ta reda på vilka belägg som man har för olika antisemitiska yttranden. Alans kollega, utbildningsledaren Anneli Evers, visar en video där Lea Gleitman berättar om sina upplevelser i gettot och unge Adam talar om sina upplevelser av antisemitism i Malmö. Anna som flydde med sina föräldrar över sundet 1943, berättar om hur hon önskades ”Välkommen till Sverige” när båten kom fram till Ven. Två av deltagarna blir tårögda när vi pratar om hur det är att jobba med dessa frågor. Det blir starkt och känslosamt.
Vi pratar om antisemitismen i Malmö. Israel-Palestinakonflikten räcker inte till som förklaringsmodell. Det finns ett utbrett judehat i arabvärlden. Alan Ali talar om den antisemitiska propagandan som körs i tv-kanaler runt om i Mellanöstern. Samtalen och övningarna handlar om att få elever att öva upp sin förmåga till empati.
Snart är den andra dagen över och vi ska logga ut. Deltagarna prisar utbildningen. De känner att de vidgat sina vyer och fått massor av idéer och tankar och blivit berörda. Förutom utbildningen har deltagarna tillgång till ett pedagogiskt material för fyra lektioner. Själv känner jag mig upprymd, men samtidig bekymrad. Tyvärr har allt för få lärare och bibliotekarier anmält sig till lärarutbildningen. I dagarna har en rektorsutbildning också ägt rum. Låt oss hoppas att fler pedagoger i Malmö anmäler sig till utbildningen. Den behövs.
Fredrik Sieradzki
Bilder: Fredrik Sieradzki, Alan Ali
Recommended Posts
Kristallnatten uppmärksammades med fackelvandring och tal
november 13, 2024
Skördehögtiden Suckot följs av en Tora-högtid
oktober 23, 2024
Judiska nyåret – en tid för själens räkenskap
september 20, 2024