Amanahs första Beit Midrash uppskattad och fullsatt

Amanahs första Beit Midrash uppskattad och fullsatt

Vid fullsatta långbord satt judar och muslimer i olika åldrar och studerade både Torahns och koranens texter om Abrahams offer av Isak – eller var det Ishmael? Allt under ledning av rabbin Moshe-David HaCohen och imam Salahuddin Barakat. Vi som var där var alla medvetna om att vi var med om något unik i Malmö.

Torsdagen den 16 november höll den nybildade föreningen Amanah första seminarium kallat Beit Midrash-Madrasa. Det var det första i en serie seminarier på Moriska Paviljongen i Malmö där judar och muslimer studerar och diskuterar judiska och muslimska traditioner och idéer i en rad olika ämnen. Malmöbaserade föreningen Amanah är bildad för att bygga – tillit mellan judar och muslimer baserad på att vi delar med oss av våra respektive traditioner, tankar och texter. 

Seminariedeltagarna bjöds på ett välorganiserat seminarium med både textstudier och en intressant debatt mellan Moshe-David och Salahuddin som hade nära både till hetta och
skratt. Islam har ju en annan syn på Torahns text. Ambitionen med Amanah är att visa på det som förenar, men också att ha högt i tak och ta upp det som skiljer och till och med kontroversiellt i mötet mellan judendom och islam.
”Vi ska kunna vara oense ibland, men ändå uppskatta varandra”, sade Moshe-David HaCohen och Salahuddin Barakat instämde.

Själv satt jag med tre medlemmar i judiska församlingen och diskuterade med ett ungt syskonpar, vars familj kom till Sverige från Afghanistan i början av 90-talet. Systern är färdig läkare efter studier i Köpenhamn och brodern pluggar till läkare i Lund. Där satt också en psykologistudent, med föräldrar födda i Libanon och med rötter i Haifa. Det blev en intressant diskussion som började i texter, men som förde oss vidare flera olika ämnen, bland annat bristen på kunskaper om judendom och erfarenheten av att växa upp i ett utanförskapsområde i Malmö med ambitioner att läsa vidare.

Pricken över i:et var den härliga måltidsbuffé tillagad i judiska församlingens kök – de som äter Halal äter ju också kosher. Maten var en kulinarisk succé.
– Jag ser fram till de två kommande seminarierna i december som ska handla om omskärelse och kosher/halalslakt, säger en församlingsmedlem på vår interna blogg. Det lovade gott inför kommande seminarier. .

Fredrik S.
Foto: Fredrik S.

KOMMANDE BEIT MIDRASH – MADRASA-SEMINARIER:

  1. Brit Milah / Khitân – Omskärelse, tradition och det svenska samhället

Datum: 3 december, 2017. Lokal: Moriska Paviljongen. Tid: 18:00 – 21:00. Mat: ingår Kostnad: fritt. OBS! Begränsat med plats. Först till kvarn…

Ämnet rituell omskärelse har gett upphov till debatt och fått en stor uppmärksam

het i Sverige på senare år. Detta är en fråga som är viktig för både de judiska och muslimska församlingarna som delar denna tradition och har samma målsättning. Detta seminarium samlar läkare, juridiska experter och teologer för att diskutera situationen i Sverige I denna fråga och för att belysa och jämföra omskärelse och dess betydelse i den judiska och muslimska traditionen.   Obligatorisk anmälan: info@amanah.se senast 29 november.

  1. Kosher, Halal och det svenska samhället

Datum: 21 december, 2017. Lokal: Moriska Paviljongen. Tid: 18:00 – 21:00. Mat: ingår Kostnad: fritt. OBS! Begränsat med plats. Först till kvarn…

Tillgång till kosher- och halalkött är basalt för de som följer judisk respektive muslimsk tradition.  Denna slakt har varit förbjuden sedan 1930-talet I Sverige trots att det står I motsättning till religiös frihet. Detta är också en fråga som är viktig för både de judiska och muslimska församlingarna som delar denna tradition och har samma målsättning.  Obligatorisk anmälan: info@amanah.se senast 16 december.

dela